Oester moet hipper

Oesterfeest Lido club

Na de haring en de mossel heeft nu ook de oester zijn eigen societyfeestje om het seizoen in de luiden. Het schelpdier kampt namelijk met een ernstig imagoprobleem.

Met een hippe dj, fashionable oestermeisjes en een blik BN’ers is op 28 september in de Amsterdamse Lido Club het oesterseizoen officieel van start gegaan. Hoewel het eetbare weekdier ieder jaar met een klein partijtje laat weten weer beschikbaar te zijn voor consumptie, was het dit jaar voor het eerst dat dat in een flitsende entourage gebeurde. De reden? Het imago van de oester mag wel wat hipper.

Authentiek
"De oester is een prachtig authentiek Zeeuws product, waarvan er jaarlijks zo’n 40 miljoen geproduceerd worden”, vertelt Cees van Liere van De Nederlandse Oester Vereniging. "Bijna 90 procent daarvan wordt geëxporteerd naar Italië, België, Duitsland en Frankrijk. Slechts een klein deel blijft hier en die wordt vooral in sterrenrestaurants en op chique feestjes door met name de wat oudere generatie Nederlanders gegeten. Dat is zonde, want de oester is behalve heel erg lekker ook het allergezondste product dat er bestaat. Alle mogelijke vitamines zitten er in!”

Als het aan voorzitter Van Liere ligt, neemt Nederland een voorbeeld aan België, want daar is men idolaat van de zilte tweekleppige zeevrucht. "In Vlaanderen heeft elke stad jaarlijks een oesterfeest. Mensen staan in de rij voor een lekkere oester. Ze kunnen het daar echt waarderen, hier niet.”

Mossel
Om dat te veranderen wil de branchevereniging voor oesterkwekers nu proberen om met de oester hetzelfde traject in te gaan als tien jaar geleden met de mossel is ingezet. "Destijds kon je in de noordelijke provincies van Nederland geen mossel krijgen en moet je nu eens zien. Ieder restaurant heeft ze in het seizoen op de kaart. De omzet is sindsdien vertienvoudigd.”

Het feest, waar presentator Winston Gerschtanowitz door het foutloos openen van een oester is toegetreden tot de Gilde van de Vergulde Oester, is een eerste stap in het proces het weekdier populair te maken onder jongeren. Dat dit niet dé oplossing voor het oesterimago is, weet Van Liere ook. "Het is een vertrekpunt. We hopen dat de aandacht van de bekende Nederlanders hier aanwezig de drempel tot het bestellen van oesters iets zal verlagen.”

Hoewel vaak wordt gezegd dat de oester een libidoverhogende werking heeft, wordt deze legende niet ingezet om het stoffige imago van de versnapering te veranderen. Van Lier kan het namelijk niet bewijzen. Lachend: "Vrouwenverslinder Casanova was heel bekend met de oester en ook Napoleon nam er wel vijftig per dag, maar het waarom laat ik in het midden!”

Meer weten?
bel me op 020 6700054

Meer nieuws

/ Archief